Statement

Wat er in Tubbergen gebeurd is, is echt ver over de grens.

Wat er in Tubbergen gebeurd is, is echt ver over de grens. Het COA koopt een hotel in Tubbergen en de regering beslist dat er asielzoekers in mogen worden opgevangen. De regering passeert de gemeente volledig. Het is onbestaanbaar dat de regering op deze manier ingrijpt in de gemeentelijke democratie. Het opvangen van asielzoekers is een gemeentelijke taak en dit kan Den Haag simpelweg niet maken. Het grote probleem is de instroom van mensen die hier helemaal geen asiel kunnen aanvragen en daarbij is er ook een groot aantal mensen dat al lang had moeten worden teruggestuurd naar het land van herkomst. Onze regering moet eerst daar mee aan de slag gaan en niet hun problemen afschuiven naar de gemeentes. Als dit de koers wordt, dan is het eind echt zoek. De opdracht was om het vertrouwen in de politiek te verbeteren, maar met dit soort besluiten wordt het helaas alleen maar slechter. Wij nemen als Oldenzaalse VVD afstand van deze manier van politiek bedrijven.